Photo by Polina Gladkova 

Photo by Polina Gladkova

 

Anne Barnhoorn

Anne Barnhoorn (1982) is een scenariste met een eigen, herkenbare stijl. Ze streeft ernaar de moderne maatschappij met al haar uitwassen te vertalen naar internationaal herkenbare verhalen met een tragikomische stijl. Hierbij verheft zij het banale tot bijzonder en werpt zo een nieuw licht op het leven van alledag. 

Anne studeerde in 2008 af aan de Filmacademie met de goed ontvangen film DRANG. Hierna schreef zij de voor de debuutprijs van de stad Utrecht genomineerde One Night Stand ALEX IN AMSTERDAM en werden er ook twee scenarios verfilmd in het kader van KORT!: ZWEMPARADIJS en KANSLOOS. Ook schreef Anne drie afleveringen voor de succesvolle serie VAN GOD LOS.

In 2011 schreef Anne het scenario voor de speelfilm DE ONTMAAGDING VAN EVA VAN END waarmee ze de Zilveren Krulstaart voor Beste Scenario en de Prix Jeunesse voor het meest innovatieve Europese scenario won. Voor het scenario van haar film AANMODDERFAKKER ontving Anne in 2014 een Gouden Kalf. De film won tevens Kalveren in de categorieën 'Beste Acteur' en 'Beste Film'. Begin 2015 ontving Anne de Gouden Pen voor het scenario van de film JACK BESTELT EEN BROERTJE, waar meer dan 100.000 bezoekers heen gingen. De 20 delige kinderserie VROLIJKE KERST, waar Anne aan heeft mee ontwikkeld en waar ze 7 scenario's voor heeft geschreven, is ook voor meerdere prijzen genomineerd.

In 2016 kwam Anne’s vierde speelfilm uit: ADIOS AMIGOS, evenals de korte Virtual Reality film ASHES TO ASHES waar Anne het script voor schreef en die over de hele wereld te zien is en prijzen wint. In 2017 kwam Anne’s debuut als regisseur uit; de KORT! HAPPY HANNAH. Hiervoor schreef ze ook het scenario. Ook kwam ditzelfde jaar de 8 delige serie PAPADAG uit, waar ze 3 afleveringen voor schreef.

Momenteel werkt Anne aan de achtdelige kinderserie KAMP KOEKIELOEKIE,  schrijft ze een nieuwe speelfilm: IMMER GERADE AUS en schrijft ze mee aan seizoen 2 van PAPADAG. Vanaf mei 2018 is ze tevens gestart als columniste van Het Parool.